Getest: 6 elektrische snorscooters.

Snorscooters zijn razend populair. Het zijn brommers op benzine met een maximumsnelheid van 25 kilometer per uur. Het grote voordeel is dat je geen helm hoeft te dragen. In 2011 zijn er een kleine 60.000 van verkocht.

De ANWB vroeg zich af of de elektrische variant net zo populair gaat worden. Zij onderwierpen zes elektrische snorscooters aan een uitgebreide test. Afgelopen winter werden de elektrische scooters door een ledenpanel onder de loep genomen. Er werd een actieradiusproef gedaan en bekeek motorkeurmeester Erik van Lent de rijeigenschappen, remmen en bouwkwaliteit van de elektrische scooters.

Kwalen

Na zes weken en met een gemiddelde van 600 testkilometers per scooters, krampen een aantal exemplaren met technische gebreken. De kwalen liepen uiteen van zadellekkage (Nimoto) tot roestvorming (Ebretti, Nimoto, Novox), kapotte dan wel moeilijk werkende sloten (Ebretti, Nimoto, Novox, Sym) en problemen met de laders (Ebretti, Govecs, Novox).

Bij een aantal gevallen blijf de actieradius achter op het door de fabrikant opgegeven getal. Tomos geeft bijvoorbeeld een bereik van 35 kilometer aan, maar daarvoor gelden wel een aantal voorwaarden. Het moet bijvoorbeeld minimaal 25 graden zijn en niet veel waaien. Tijdens het testen moesten ze bij temperaturen rond het vriespunt na 19 kilometer al lopend verder. Verder waren er aantal e-scooters waar de snelheids- en kilometerteller afweken, soms tot wel 15 procent. Bij de Ebretti, Nimoto en Tomos wordt zo een grotere snelheid of actieradius gesuggereerd dan in werkelijkheid het geval is. Hoewel ze veel aandacht hebben besteed aan het vaststellen van de actieradius, is deze niet in de beoordeling meegenomen. Meer actieradius is namelijk vaak een kwestie van geld.

Stroom

Er bestaan momenteel ruwweg twee soorten accu’s voor elektrische snorscooters: een doorontwikkeling van de loodaccu en een li-on exemplaar. De laatste is weliswaar lichter en gaat langer mee, maar heeft ook een aanmerkelijk steviger prijskaartje. De stroomkosten van een e-scooter zijn een lachertje: per 100 kilometer ben je gemiddeld 82 cent kwijt. Maar de aanschafprijs is daarentegen hoger dan een benzine scooter. Een e-scooter is ongeveer tussen de 800 tot 1.900 euro duurder dan een versie op benzine. Hou er wel rekening mee dat de accu na twee tot vier jaar (afhankelijk van het model) het batterijpakket vervangen moet worden. Dat kost minimaal € 520,- (Ebretti) en maximaal € 1.350,- (Sym).

Prima rijden

Gelukkig is het niet alleen maar kommer en kwel. De e-scooters remmen prima, zijn ondanks hun hogere gewicht goed te hanteren en de prestaties zijn in sommige gevallen imposant te noemen (zo neemt de trekkracht van de Govecs heuvelop juist toé en komt de Nimoto met dank aan zijn twee li-ion accu’s maar liefst 134 kilometer ver op één lading stroom). Het is verder bemoedigend om te zien dat de fabrikanten over de veiligheid hebben nagedacht. Zo zijn de Govecs, Sym en Tomos standaard voorzien van een beveiligingssysteem, dat voorkomt dat de scooter er zonder jou vandoor gaat.

Conclusie

Alle begin is moeilijk en dat geldt zeker voor de elektrische snorscooters. Wie er nu een wil aanschaffen, is het beste af met de Sym e-Virid, op de voet gevolgd door de Govecs Go! S1.2. De elektrische scooter heeft de potentie een uitstekend alternatief te zijn voor de auto als je zo’n 15 kilometer van je werk woont. En met een zwaardere accu is 25 km woon-werkverkeer ook nog te doen.

Kijk voor aanvullende informatie en de reacties van de fabrikanten op kampioen.nl.