De fiets van de zaak, hoe zit het nou?

Met lede ogen zag de tweewielerbranche aan dat in 2014 ‘Het Fietsplan’ toch echt werd afgeschaft. Een aderlating voor vele winkels. De vele klanten die met een enveloppe van Nationale Fiets Projecten (NFP) of Bedrijfsfietsen Nederland (BFN) de winkel binnenstapten en een ‘even een fiets kwamen uitzoeken t.w.v. € 749,-‘, gingen niet meer komen.

Tenminste, daar leek het op.

Maar als je je verdiept in de regelingen die ervoor in de plaats gekomen zijn, zijn er best nog wat fiscaal aantrekkelijke constructies te bedenken. En, laten we eerlijk zijn, konden consumenten nou echt uit de voeten met € 749,-? Het bedrag is afkomstig van het vroegere fl. 1650,-, tijd voor verandering was het vanuit dat oogpunt dus wel.

Met ingang van 1 januari 2015 is de WerkKostenRegeling (WKR) in werking getreden. Dit houdt in dat de werkgever maximaal 1,2 procent van de totale fiscale loonsom aan belastingvrije vergoedingen aan zijn werknemers mag betalen. Nadeel van deze regeling: binnen mkb bedrijven is deze 1,2 procent vaak niet voldoende om elke werknemer gelijk te behandelen. Het lijkt een mooie regeling voor de grotere bedrijven.

Dan is er nog de renteloze lening. Elke werkgever mag zijn werknemers een renteloze lening aanbieden voor de aanschaf van een (elektrische) fiets, die lening mag dan worden afgelost met de kilometervergoeding voor woon-werkverkeer. Dit lijkt op het eerste gezicht misschien minder aantrekkelijk dan het is.

De vaste onbelaste vergoeding voor woon-werkverkeer is € 0,19 per kilometer, dit mag worden uitgekeerd in een vaste maandelijkse vergoeding.

Uitgaande van 214 werkdagen in een kalenderjaar bij een fulltime dienstverband, waarbij de werknemer minstens 128 dagen naar de vaste werkplek reist mag de werknemer dus tot twee dagen per week thuis werken met behoud van de vaste en onbelaste reiskostenvergoeding.

Hieronder twee voorbeelden:

Simon Paak heeft een e-bike.
Simon Paak woont in Bilthoven en werkt in Utrecht, een enkele reis van 10 kilometer. Hij werkt full time en fietst altijd naar zijn werk. Hij fietst dus 20km per dag, 100km per week en ca 4500km per jaar. Per jaar ontvangt hij dan dus een reiskostenvergoeding van € 855,-. Een luxe elektrische fiets van € 2.500,-, gekocht met een renteloze lening van zijn werkgever, lost hij dus in drie jaar volledig af.

Verzekering en onderhoud zijn in deze rekensom niet opgenomen.

Saskia Nel heeft een speed pedelec.
Saskia Nel is collega van Simon en werkt ook fulltime. Zij woont in Soesterberg, 20 kilometer van haar werkplek en fietst dus 40 kilometer per dag, 200 kilometer per week en 9000 kilometer per jaar. Ze ontvangt dus een vaste vergoeding van € 142,50 per maand of € 1.710,- per jaar.
Vanwege de grotere afstand heeft zij gekozen voor een snelle speed pedelec van € 3.500,- die meer onderhoud vraagt (€ 300,- pj)  en verzekerd moet worden (€ 250,- pj). We gaan uit van een restwaarde van € 750,- na 3 jaar.

Afschrijving per km

 € 0,1020

Onderhoud per  km

 € 0,0440

Stroom per km

 € 0,0018

Verzekering

 € 0,0370

Totaal

 € 0,1848

De kilometer vergoeding van € 0,19 is dus voldoende om de kosten van een speed pedelec mee af te dekken.

Een fiets leasen, dat kan natuurlijk ook!

In bovengenoemde gevallen kopen werknemers met behulp van een renteloze lening de fiets en worden zij daarmee eigenaar van de fiets.

Het leasen van een (elektrische) fiets is erg in opkomst. Het voordeel van een fietsleaseplan uit zich in gemak. De fiets is niet van jou, maar van de leasemaatschappij. Jij hebt dus geen omkijken naar het onderhoud, de verzekering is standaard geregeld tegen de meest uitgebreide voorwaarden en na drie jaar lever je de fiets weer in. Wanneer je je contract verlengt krijg je meteen een nieuwe fiets!

Saskia Nel kiest voor deze oplossing, zij maakt dus geen gebruik van de renteloze lening van haar werkgever, maar gebruikt haar kilometervergoeding om de leasekosten te voldoen.

Haar speed pedelec kost met een leaseplan € 139,- per maand, dat valt dus mooi binnen de € 142,50 die ze krijgt.

Simon Paak zou in dit geval € 96,- per maand betalen aan de leasemaatschappij. Dat lijkt duurder dan bij zijn rekenvoorbeeld dat hierboven staat, maar bedenk wel dat onderhoud en verzekering bij het leaseplan zijn inbegrepen en in het andere geval moet hij dat zelf regelen en betalen.