Dat de fiets een ideaal vervoersmiddel is, weten we natuurlijk. Je merkt dat het aantal fietsers in Nederland er vooral in Amsterdam blijft groeien. Maar in steden waar het erg druk is en het aantal fietsdiefstallen sterk toeneemt, fiets je toch een stuk minder lekker. Vouwfietsen bieden een goede oplossing, omdat ze gemakkelijk in de auto en het openbaar vervoer kunnen worden meegenomen.

Het mede door de EU gefinancierde project Bike Intermodal brengt een nieuw model uit dat slechts 7,5 kg weegt en vouwbaar is tot 50 x 40 x 15 cm. Dat de fiets zo groot is als een werktas maakt het gebruikersvriendelijker dan eerdere modellen. Bovendien zijn alle onderdelen van de vouwfiets volledig recyclebaar.

De fiets is opgebouwd uit een voorgespannen frame van aluminium of magnesium en kabels. Het model is nog niet te koop, maar gesprekken met fabrikanten, waaronder autofabrikanten zijn al in volle gang. Hij zou zo’n €1300,- moeten gaan kosten, een model zonder elektromotor €800,- en een basis versie €500.

Volgens Michael Jennings, woordvoerder van Máire Geoghegan-Quinn, Europees commissaris voor onderzoek, innovatie en wetenschappen, staat dit Bike Intermodal project model voor het soort innovatie dat men meer wil zien in Europa. ’Een van de belangrijkste doelen van Horizon 2020, het nieuwe investeringsprogramma voor onderzoek en innovatie, is om uitstekende ideeën als deze om te zetten in verkoopbare producten, processen en diensten.’

Op 1 januari startte de Europese Unie het nieuwe, zeven jaar durende onderzoeks- en innovatieprogramma. De komende zeven jaar zal er bijna €80 miljard worden geïnvesteerd in onderzoeks- en innovatieprojecten. Het onderzoeksbudget is voornamelijk gericht op het verbeteren van het dagelijks leven op de gebieden van gezondheid, milieu, transport, voeding en energie.