In Bordeaux heeft een Airbus een eerste openbare testvlucht gedaan met de volledig elektrisch aangedreven vliegtuig.

Dit tweepersoonsvliegtuig is ontwikkeld met het oog op het Europese ‘Flightpath 2050’. Hierin staat onder andere dat in 2050 de koolstofdioxide-emissies van vliegtuigen 75 % lager moeten liggen dan in het jaar 2000.

In een interview met Jean Botti (hoofd van de technische afdeling van Airbus) geeft hij aan:  ‘Het E-Fan project en de betrokkenheid van Airbus bij het onderzoek naar elektrische en hybride vliegtuigen maakt onze visie op de toekomstige technologische ontwikkelingen duidelijk’. ‘Het project ondersteunt niet alleen onze milieudoelstellingen en leidt tot vermindering van de emissies en van het geluid van het vliegverkeer, maar het zal op de lange termijn ook resulteren in een economischer en efficiëntere luchtvaarttechnologie.’

Het testtoestel weegt 500 kg en heeft een spanwijdte van 9,5 m en lente van 6,7 m. In de lucht maakt het toestel gebruik van twee elektromotoren en haalt een snelheid van 160 km/h. Het landingsstel bestaat uit twee elektrisch aangedreven, intrekbare wielen die voor en achter onder de romp zijn bevestigd, twee kleine wielen onder de vleugels zorgen voor de stabiliteit.

Hoe het er nu naar uitziet wil Airbus vanaf 2017 kleine hybride vliegtuigen voor zeventig tot negentig passagiers bouwen die elektrisch starten en landen. Dit willen ze doen om de geluidshinder rond luchtvelden en de lokale emissies te verminderen.

Bron: Technischweekblad