Je ziet dat steeds meer jongere mensen een elektrische fiets kopen. Niet alleen fabrikanten zijn daar blij mee, ook de overheid wil die ontwikkeling stimuleren.

Er zijn momenteel al tal van subsidies voor mensen die een e-bike willen kopen voor woon-werkverkeer. Er wordt nu zelf geprobeerd om in de noordelijke provincies middelbare scholieren aan de elektrische fiets te krijgen.

De regio Groningen-Assen begint dit najaar met een proef op een aantal scholen. Ongeveer 240 leerlingen krijgen de mogelijkheid om een tijdje een elektrische fiets uit te proberen. Wanneer de scholieren enthousiast zijn, kunnen ze daarna tegen een gereduceerd tarief een elektrische fiets aanschaffen.

Openbaar vervoer

De overheid wil met dit project erachter komen of jongeren afstanden tussen de 6 en 20 kilometer naar school met de e-bike willen afleggen.

Ze hopen dat de e-bike de scholieren uit het openbaar vervoer houdt. Vooral in Groningen zijn treinen en bussen tijdens de spits nu vaak overvol, vooral met jongeren. Voor veel automobilisten is het ov daarom geen aantrekkelijk alternatief voor de auto. Mocht de proef aanslaan, zal het ministerie van Infrastructuur en Milieu de proef uitrollen naar andere Nederlandse regio’s.

High speed pedelec

Er rijden steeds meer elektrische fietsen rond in Nederland. Op dit moment staat de teller op 1,3 miljoen elektrische fietsen. Ook de fabrikanten van elektrische fietsen spelen hierop in en kunnen steeds snellere elektrische fietsen op de markt brengen.

De snelste variant, de 'high speed pedelec', haalt snelheden tot 45 kilometer per uur. Bij deze elektrische fiets is een kenteken verplicht en moet de berijder ten minste 16 jaar zijn. Vooral deze elektrische fietsen zijn ideaal voor woon-werkverkeer en een goed alternatief voor de auto. Er zijn inmiddels meerdere modellen op de markt.

Deze snelle elektrische fietsen kunnen vooral doorrijden op speciale fietssnelwegen. Op verschillende plekken in Nederland zijn dit soort wegen gerealiseerd. Tussen Amsterdam en Almere is er zelfs een 'electric freeway', die vooral is bedoeld voor e-scooters en e-bikes. Met subsidie kunnen forensen tussen Almere en Amsterdam goedkoper elektrische fietsen aanschaffen, waaronder de high speed pedelec.

Veiligheid

De overheid heeft wel zijn twijfels over deze ontwikkeling, want  als er een speciale snelweg nodig is, hoe zit het dan met de veiligheid? En zou een helmplicht voor deze supersnelle fietsen niet verstandig zijn?

De Nederlandse Fietsersbond vindt dat er strengere regels nodig zijn voor de high speed-fietsen. In ieder geval zouden de pedelecs wat de Fietsersbond betreft binnen de bebouwde kom niet op het fietspad mogen rijden.

Het ministerie studeert nu op deze en andere vragen. Eind september zal er een nieuw overleg met onder meer de Fietsersbond en de brancheverenigingen Bovag en RAI Vereniging plaatsvinden. Later dit jaar komt het ministerie dan mogelijk met voorstellen voor nieuwe regelgeving.

 

Bron: NOS