We hebben het al eerder aangegeven, maar het gaat nu toch echt gebeuren. Producenten en importeurs van elektrische fietsen en Stichting Batterijen gaan samenwerken om te voorkomen dat afgedankte fietsaccu's op de vuilnisbelt terechtkomen of ergens anders worden gedumpt.

De toenemende populariteit van de elektrische fietst zorgt ervoor dat het milieu met een hele nieuwe afvalstroom te maken krijgt. Een elektrische fiets heeft elk paar jaar wel een nieuwe batterij nodig. Dit levert jaarlijks zo’n 200.000 lege accu’s op en hier moet een oplossing voor komen. Inmiddels telt Nederland zo’n 1,2 miljoen elektrische fietsen.

Inzameltonnen

In een interview geeft Stichting Batterij aan: "We hebben afgesproken dat bij rijwielzaken grote inzameltonnen komen te staan waarin consumenten hun oude accu's kunnen dumpen. Daarmee voldoen de handelaren gelijk aan hun wettelijke verplichting om de oude fietsbatterijen in te nemen''.

Stibat zal verantwoordelijk zijn dat de ingeleverde accu’s op de juiste manier worden verwerkt. De accu’s worden op gezette tijden opgehaald en zij zorgen ervoor dat ze weer een tweede leven krijgen. Ze hebben voor één inzamelsysteem gekozen om te voorkomen dat iedereen zelf het wiel gaat uitvinden. Het is nu helder dat afgedankte accu’s gewoon kosteloos bij de rijwielzaken ingeleverd kunnen worden.

In een interview geeft Rozenberg aan: "De inzameling is ook noodzakelijk omdat met een nieuw soort accu gereden wordt. De nikkel-metaal hydride-accu, waarvoor je een soort statiegeld kreeg als je die inleverde, is vervangen door de compactere lithium-ion-accu. Die zijn als ze op zijn niets meer waard. Een ondernemer moet daar drie euro per kilo voor betalen als ze worden opgehaald. Het is echt afval, en daar hangt een prijskaartje aan.”