Alles over de NuVinci traploze versnelling
De traploze versnelling van Nuvinci
Sommigen van u hebben misschien wel eens gehoord van de CVT: de continu variabele transmissie.
Ooit ontwikkeld door DAF en nog steeds wordt het in sommige auto’s gemonteerd.
Zoals de naam doet vermoeden is dit type versnelling continu variabel en bovendien volledig traploos.
Een Amerikaans bedrijf heeft dit type versnelling speciaal ontwikkeld voor de elektrische fiets en heeft het Nuvinci gedoopt
Er zijn drie verschillende soorten bediening
- Handmatig mechanisch: Nuvinci Nfinity
Door te draaien aan het handvat wordt via een kabel de versnelling in de naaf aangepast. - Handmatig elektrisch: Nuvinci Harmony
Het draaihandvat is elektrisch en heeft twee mogelijkheden:- U kiest een aantal trapomwentelingen en ongeacht uw snelheid blijft u in dit ritme trappen.
- Net als de Nfinity kunt u door te draaien in het handvat de weerstand instellen
- Volledig automatisch: Nuvinci Harmony H|Sync
Het meest geavanceerde systeem heeft geen bediening op het stuur maar is verwerkt in het display van Bosch. U kiest een aantal trapomwentelingen (tussen de 35 en 120 rpm) en de techniek past zich continu aan waardoor u altijd hetzelfde ritme houdt. Heeft u een rustig traptempo, dan schakelt hij automatisch terug bij stilstand waardoor u uzelf en uw fiets zo min mogelijk belast bij het wegfietsen.
Onderzoek heeft uitgewezen dat bij het juiste gebruik de actieradius tot maar liefst 15% toeneemt bij Nuvinci.
Bij de Harmony H|Sync heeft u geen keuze. Deze kiest altijd het optimale verzet en biedt u sowieso het voordeel.
Een belangrijk detail is dat de Nuvinci versnelling de enige versnellingsnaaf is die bestand is tegen de grote kracht van de motor van de speed pedelec.
Voordelen
- Traploos schakelen zorgt altijd voor het juiste verzet
- Duurzaam: een van de meest betrouwbare systemen op de markt
- Geschikt voor speed pedelecs
- Bij juist gebruik een grotere actieradius
- Altijd kunnen schakelen, onder druk, bij stilstand, etcetera
Nadelen
- Het is even wennen
- Hogere prijs
- Hoger gewicht in het achterwiel
- Niet mogelijk met een achterwielmotor